علائم تشخیص درد آپاندیس

علائم آپاندیس را بهتر بشناسیم.

آپاندیس یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که نیاز به عمل جراحی دارد، اما باید بدانیم که تشخیص و درمان به‌موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به راحتی جان یک انسان را به خطر بیندازد، مخصوصاً اگر فرد مبتلا به آپاندیس کودک باشد. چراکه کودک نمی‌تواند محل دردش را بیان کند. آپاندیس زائده‌ای به طول ۱۰ سانتی‌متر در بدن است؛ یک سر این زائده کرمی شکل به روده بزرگ وصل است و یک سر آن داخل حفره شکم قرار‌دارد و زمانی که این زائده دچار التهاب شد، درد آپاندیس آغاز می‌شود. این درد گاهی معمول و گاهی غیرمعمول است. این درد معمولا در اطراف و بالای ناف، به‌صورت مبهم و مداوم آغاز می‌شود و به تدریج بیمار دچار بی‌اشتهایی حالت تهوع و استفراغ می‌شود. بعد کم‌کم درد به قسمت پایین و راست شکم منتقل می‌شود که محل آپاندیس است. اگر بیمار دچار علائم معمول آپاندیسیت باشد، معمولا پزشک جراح بلافاصله پس از معاینه و تشخیص نهایی اقدام به جراحی می‌کند.البته اگر علائم مبهم باشد، پزشک آزمایش خون درخواست می‌کند، چون در خون بیمار دچار آپاندیسیت معمولا گلبول‌های سفید افزایش می‌یابد. این موضوع در کودکان که دچار دردهای مبهم هستند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد، اما اگر فرزندتان دچار آپاندیس شد، جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع‌تر انجام‌شود و تعلل در تصمیم‌گیری می‌تواند خطرات فراوانی داشته باشد. به گفته پزشکان متخصص زمانی که در آپاندیس در بچه‌ها شروع می‌شود تا زمانی که این زائده ملتهب بترکد، خیلی کوتاه است و امکان دارد حداکثر تا یکی یا دو روز جانفرد را به خطر بیندازد. پس بهتر است که برای دردهایی از این دست تعلل نکنید. بچه ها معمولا بیشتر در سنین ۹ تا ۱۲ سال ممکن است دچار التهاب و عفونت آپاندیس شوند. البته گاهی قبل از ۹ سال هم ممکن است این اتفاق بیفتد. علائم آپاندیسیت در آنها هم گاهی معمول و گاهی غیرمعمول است.

ادامه

علائم معمول آپاندیسیت

درد شکم، اولین علامت معمول این عارضه است. یعنی اگر کودک در سنی باشد که بتواند دردش را ابراز‌کند، از درد شکم شکایت خواهدداشت. این درد، اطراف و بالای ناف بوده، بتدریج بیمار دچار بی‌اشتهایی می‌شود، حالت تهوع و استفراغ پیدا می‌کند و ممکن‌است یکی دو بار استفراغ‌کند. بعد کم کم درد به قسمت پایین و راست شکم که محل آپاندیس است منتقل می‌شود. اگر چنین علائمی در کودک مشاهده‌شد باید او را خیلی سریع به پزشک جراح رساند تا با معاینه، تشخیص نهایی داده‌شود. البته در کودکان خُرد‌سال به‌علت این که نمی‌توانند واضح نوع درد و محل آن را بیان کنند، تشخیص آپاندیس سخت تر است.

علائم غیرمعمول آپاندیس که گاهی تشخیص آن را مشکلتر هم می‌کند

آپاندیس حالت کرمی دارد و یک سر آن به روده بزرگ متصل است، ولی سر دیگر آن ممکن است در قسمت های مختلف شکم باشد. گاهی این زائده آنقدر بلند است که سر آن مثلا نزدیک لوله حالب یا بیضه ها قرار می گیرد. در این صورت به جای این که درد آن در ناحیه راست شکم احساس شود، در پهلو حس می شود یا بیضه های کودک درد می گیرد. در چنین حالتی درد آپاندیس با درد ارگان های دیگر اشتباه گرفته می‌شود. آپاندیسآپاندیس و آپاندیس ملتهب

ادامه

تشخیص اصلی با معاینه

اگر بیمار دچار علائم معمول آپاندیسیت باشد، معمولا پزشک جراح بلافاصله پس از معاینه و تشخیص نهایی اقدام به جراحی می کند. البته اگر علائم مبهم باشد، پزشک آزمایش خون درخواست می کند. چون در خون بیمار دچار آپاندیسیت معمولا گلبول های سفید افزایش می یابد. در واقع راه اصلی تشخیص این بیماری معاینه و توجه به علائم بیمار است و درخواست آزمایش خون و سونوگرافی برای تائید تشخیص انجام می‌شود . سرعت در جراحی، یک ضرورت است جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع تر انجام شود و این که پدر و مادر تعلل کنند یا بخواهند تحقیق و از چند جراح نظرخواهی کنند، کار درستی نیست، چون آپاندیس بچه‌ها در زمان کوتاهی ممکن است پاره شده، چرک و آلودگی وارد شکم شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد.

ادامه

بیماری هایی با علائم مشابه

بعضی بیماری ها در بچه ها علائم مشابه التهاب آپاندیس ایجاد می کند، بنابراین باید آنها را حتما در نظر داشته باشیم. یکی از این بیماری ها، اسهال و استفراغ و دیگری مسمومیت غذایی است، بخصوص در تابستان. تفاوت اسهال و استفراغ و مسمومیت با آپاندیسیت:بچه مبتلا به این بیماری ها هم معمولا اسهال، استفراغ شدید و دل درد و تب پیدا می کند، اما اول تهوع و استفراغ سراغش می آید و بعد تب، اسهال و دل درد شروع می شود در حالی که در التهاب و عفونت آپاندیس، اول درد است بعد تهوع و استفراغ. علاوه بر این، بچه دچار التهاب آپاندیس تب خفیفی دارد و تبش خیلی بالا نیست، مگر این که آپاندیسش سوراخ شده باشد. نکته مهم این است که گاهی اسهال هم باعث ایجاد آپاندیسیت می شود و حتی گاهی بیمار دچار آپاندیسیت با اسهال مراجعه می کند، بنابراین فقط نمی توانیم روی یافته های بالینی قضاوت کنیم و هرگاه پدر و مادری در مورد ابتلای فرزندشان به التهاب آپاندیس شک داشتند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

ادامه

بیماری دیگری که می تواند با آپاندیسیت اشتباه شود، بخصوص در بچه های کوچک تر، انسداد روده است. بچه های دچار این مشکل هم تهوع، استفراغ و درد شکم، دارند ولی معمولا دفع گاز و اسهال ندارند. گاهی گلودرد چرکی و التهاب غدد لنفاوی روده هم باعث ایجاد علائمی مثل آپاندیسیت می شود و این نقش مهم پزشک و تشخیص او براساس شرح حال و معاینه را نشان می دهد.

ادامه

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

والدین باید توجه داشته باشند آپاندیسیت معمولا یکباره شروع نمی شود مگر این که آپاندیس سوراخ شده باشد که معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل علائمی مثل درد کناره ناف و قسمت راست شکم دارد، بنابراین اگر درد شکم کودک بیش از چهار ساعت طول بکشد و پیشرونده باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. اگر کودکی درد شکمی داشت، هرگز نباید خودسرانه به او مسکن داد. چون مسکن می تواند درد آپاندیسیت را محو و پزشک را در تشخیص سریع دچار مشکل کند که برای بیمار خطرناک است.

ادامه

اگر آپاندیس بترکد…

متاسفانه در بچه ها زمانی که آپاندیس شروع می شود تا زمانی که بترکد، خیلی کوتاه است و امکان دارد حداکثر یک یا دو روز باشد، اگر به بیمار دیر رسیدگی شود و آپاندیس سوراخ شود، چرک و عفونت وارد فضای شکم می شود و شکم کاملا سفت و درد شدیدی ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، کودک ممکن است دچار تب بالا شود و در این صورت باید حتما لوله تخلیه یا درم در شکم او تعبیه و هفت تا ده روز در بیمارستان بستری شود. متاسفانه هر التهاب و عفونتی وارد حفره شکم شود، ممکن است چسبندگی هایی در آن به وجود آورد

و هر چه دیرتر مراجعه شود، این چسبندگی بیشتر خواهد بود و بعدها برای بیمار مشکل ایجاد می کند. برخی معتقدند اگر روی شکم کودک دچار دل درد کیسه آب گرم یا حوله داغ گذاشته شود و بچه دچار التهاب و عفونت آپاندیس باشد، حتما باعث ترکیدن آپاندیس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید