خجالت و ترس های اجتماعی

خجالت و ترس های اجتماعی(عدم اعتماد به نفس در روابط اجتماعی)

نقل از دکتر آرام

خجالت یک حالت روانی است که فرد در بیان احساسات و خواسته های خود در بعضی از جمع ها دچار ترس و عدم تعادل روانی و جسمانی می‌شود. برای مثال ترس از وارد شدن در جمعی که افراد آشنا یا ناآشنا در آنجا حضور دارند. در‌واقع با چنین تعریفی می‌توان خجالت را مترادف با ترس دانست. خجالت را میتوان نوعی عدم اعتماد به نفس در روابط اجتماعی دانست.

علل خجالت و ترس از جمع

علت ترس یا خجالت در جمع و ابراز وجود در آن به تجربیات تلخ گذشته و تربیت دوران کودکی فرد باز می‌گردد. افرادی که در دوران کودکی والدین خشن و سخت‌گیر داشته و برای تربیت‌شان از آداب و معاشرت سخت‌گیرانه استفاده کرده‌اند مستعد خجالت و ترس در جمع می شوند. البته افرادی که در کودکی بسیار مؤدب هستند و به این دلیل از ابراز وجود خودداری می کنند و والدین سخت‌گیر این‌گونه رفتارها را جزء ویژگی‌های مثبت کودکان خود می‌پندارند نیز ممکن است در آینده با این مشکلات روبرو شوند.

پیامدها و عواقب خجالت و ترس از جمع:

,خجالت و ترس از جمع باعث از بین‌رفتن اعتماد به نفس و خود‌باوری فرد شده، در نتیجه سبب توقف پیشرفت اجتماعی او می شود. نام دیگر ترس یا اضطراب اجتماعی ( social phobia ) یا ( social anxiety ) می باشد . افرادی که دارای مشکل خجالت در جمع و یا سوشیال فوبیا هستند با توجه به شخصیت‌شان علائم متفاوتی را در روابط اجتماعی نشان می‌دهند . به‌طور کلی علائم فیزیولوژیکی و روانی زیادی وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان از عرق کردن، دل‌پیچه، لرزش اندام، بی‌حس شدن، از دست دادن تمرکز حواس، لکنت زبان ، گُر گرفتن، کلافه شدن و غیره نام بُرد. در نهایت افرادی که دارای خجالت، ترس از جمع و عدم اعتماد به نفس در روابط اجتماعی هستند دچار اختلالات عاطفی و رفتاری گوناگون چون افسردگی، استرس و اضطراب، اعتیاد و غیره می‌شوند.

درمان خجالت و ترس از جمع:

افراد بسیاری دارای خجالت و ترس از جمع هستند به عبارتی اعتماد به نفس لازم در ابراز وجود در روابط اجتماعی را ندارند و دچار استرس و اضطراب می‌شوند. اگر چه فنون درمانی روان‌شناسی چون شناخت‌درمانی، رفتار‌درمانی و روانکاوی می‌تواند به فرد کمک کند تا نسبت به مشکلات خویش شناخت پیدا کرده، راهبرد‌هایی را برای کاهش اضطراب خویش بکار گیرد؛ با این‌حال از آنجا که ریشۀ این مشکلات در اعماق ذهن ناهشیار نهفته است هیپنوتیزم درمانی به کمک دیگر روشهای روانشناسی می‌تواند قویترین ابزار درمانی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید