نکاتی در مورد ضبط فایل صوتی

کار فرمایان محترم توجه شما را به نکات ذیل جلب می نمایم.
۱- لطفا برای ضبط صدا از دستگاه های با کیفیت استفاده شود. کیفیت ضبط صدای موبایل چندان جالب نیست. اگر در شرایط اضطراری از موبایل استفاده می کنید کیفیت ضبط را روی حداکثر و تنظیم گوشی را روی حالت پرواز بگذارید.
۲- در‌صورت امکان، صدای جلسه با بیش از یک دستگاه ضبط‌شود تا اگر برای یکی از دستگاه‌ها یا فایل‌ها مشکلی پیش آمد، متن نشست از‌دست‌نرود.
۳- دستگاه یا میکروفن، در فاصله ی مناسب و مساوی نسبت به تمام گویندگان باشد.
۴- هنگامی که چند مصاحبه شونده دور یک میز نشسته‌اند، استفاده از میکروفن دستگاهVoiceRecorder بهتر از میکروفن‌های اکسترنال حرفه‌ای است، زیرا میکروفن های حرفهای، گاه حالت Directional دارند و فقط صدای یک جهت را خوب ضبط می‌کنند.
۵- دستگاه ضبط در مجاورت دیگر لوازم صوتی و تصویری مثل موبایل، ویدئو پروژکتور و اسپیکر قرار نگیرد تا روی آن نویز نیفتد.
۶- در‌صورت امکان، میکروفن یا دستگاه ضبط روی میز یا در جایی ثابت گذاشته شود و در دست شخص نباشد، زیرا تکان های دست باعث افت و خیز کیفیت صدا می‌شود.
۷-حتی‌الامکان، مصاحبه در محیط های آرام و فاقد سر و صدای اطراف انجام‌شود.
۸- به افرادی که در‌حین مصاحبه پذیرایی می کنند توصیه شود که از کشیدن اشیاء و ظروف مانند فنجان یا قندان یا بشقاب بر روی میز خودداری‌کنند. این کار موجب سرو صدای اضافه در محیط شده و باعث میشود که صحبت های گوینده به خوبی واضح نباشد.
۹- اگر مصاحبه شونده از زبان اشاره استفاده کرده، مثلاً اشاره به یک شیء خاص می‌کند و می گوید «من این را بیشتر می پسندم»، بهتر است پرسشگر، آنچه می بیند را به شکل گفتاری توصیف کند. مثلاً بگوید: «یعنی بستۀ آبی را نسبت به بسته قرمز ترجیح می‌دهید».
۱۰- بهتر است در آغاز ضبط، نام مخاطب، موضوع و تاریخ جلسه گفته‌شود، به‌طوری که به‌محض باز کردن هر فایل بتوانیم شماره و موضوع آن را بفهمیم. به این ترتیب، از بعضی خطاها مثل ارسال فایل اشتباه جلوگیری‌می‌شود. مثلاً: مجری: «به‌نام خدا! پنجمین مصاحبه یرسانه در فضای انتخابات را، در ۲۵ مهر ۱۳۹۴، با حضور جناب آقای کریمی، مدیر محترم بخشتحقیقات برگزار می‌کنیم».
۱۱- فایل نهایی که به پیاده‌ساز داده می شود بهتر است در فرمت‌های معمول صوتی/تصویری ویندوز باشد. فرمت های غیرمعمول، یا hD مثل VOB، AMR، M4A و غیره هم پذیرفته می شود ولی قبل از استفاده باید توسط پیاده‌ساز، تبدیل‌شود. این کار، علاوه بر داشتن زحمت‌زیاد، گاهی باعث بروز مشکل می‌شود.
۱۲- استفاده از فرمت های فشرده ساز مثل Zip و Rar بلامانع است ولی معمولاً فقط برای یکی کردن چند فایل یا تکه تکه سازی یک فایل حجیم (Merge and Split) به‌کارمی‌آید و تاثیری بر سایز نمی‌گذارد. چنانچه می‌خواهید سایز فایل ها را کم کنید بهتر است تماس بگیرید تا دستور‌العمل برای شما ارسال‌شود.