بیماری زونا را بشناسید!

بیماری زونا چیست؟
هریس زوستر(زونا)، یک بیماری عفونی حاد است که در اثر دوباره فعال شدن ویروس واریسلا زوستر( آبله مرغان) ایجاد می شود . ویروس آبله مرغان بعد از سپری شدن این بیماری به صورت غیرفعال در بدن باقی می ماند و در اثر عواملی چون استرس، پیری و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن دوباره فعال می‌شود. احساس درد و سوزش در یک ناحیه از بدن از علائم اولیه این بیماری به شمار می رود که این درد، ناشی از هجوم ویروس واریسلا زوستر به سیستم اعصاب نخاعی است. در مرحله بعدی بیماری، یعنی ۲ تا ۳ روز بعد از تحمل درد، این ویروس به ناحیه ای از پوست که توسط فیبرهای عصبی ، یک ریشه واحد خلفی نخاعی عصب دهی می شوند، انتقال یافته و منجر به بروز وزیکولهای ( تاولهای) متعدد در سطح پوست می شود. این تاولها اغلب به صورت یک نوار مستطیلی شکل از ناحیه ستون فقرات شروع شده و تا جناغ سینه امتداد می یابند. تعداد این تاولها به مدت ۳ تا ۵ روز افزایش یافته و بعد از چند روز، مایع درون تاولها خارج شده و به صورت زخم های کوچک ظاهر می شود که بعد از گذشت ۲ تا ۳ هفته این زخم ها به مرور التیام پیدا می کنند. گاهی اوقات، این علائم در ناحیه صورت و گردن دیده می شود . در صورت گرفتار شدن عصب تری ژمینال، سندرم “رامسی هانت” ایجاد می شود که حواس چشایی، شنوایی و بینایی را دچار اختلال می کند و در بعضی از موارد، به علت پیشرفت بیماری و عدم درمان به موقع، فرد بیمار، بینایی خود را از دست می دهد. احساس درد کشنده، یکی از علائم این بیماری است که اکثر بیماران به ویژه افراد مسن قادر به تحمل آن نیستند و گاهی اوقات علی رغم بهبودی ظاهر پوست، فرد بیمار ماهها و حتی سالها از وجود آن رنج می برد . در آمریکا هر سال از هر یک میلیون نفر، ۶۰۰ هزار نفر به بیماری زونا مبتلا می شوند.

عوامل بروز بیماری

عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش دارند از جمله تماس مستقیم با فرد بیمار، ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن به علت بیماری هایی چون ایدز، سرطان و مصرف داروهای متعدد، پیری، افرادی که هرگز بیماری آبله مرغان را تجربه نکرده و کودکانی که قبل از سن یک سالگی به این بیماری مبتلا شده اند، در معرض ابتلا به بیماری زونا قرار دارند این گروه و افرادی که تا به حال در برابر بیماری آبله مرغان واکسینه نشده اند می توانند با تلقیح این واکسن از بروز زونا جلوگیری کنند.

علائم شایع
تاول های قرمز و دردناک که امکان دارد در هر جایی از بدن به وجود آیند. این تاول ها ۴ – ۵ روز پس از آغاز علائم اولیه ظاهر می شوند.
تاول ها معمولا روی یک نوار پهن پوست در امتداد مسیر رشته های عصبی حسی در یک ناحیه خاص پوست پدید می آیند. تاول‌ها را غالبا می توان در ناحیه قفسه سینه دید که البته تنها در یک طرف بدن گسترش می یابند. از علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
# تب و لرز خفیف
# احساس کسالت
# تهوع ، دل پیچه یا اسهال خفیف
# درد روی قفسه سینه، صورت، یا درد سوزشی در پوست شکم بر حسب ناحیه ای که گرفتار شده است .

عوامل افزایش دهنده خطر
# سن بالای ۵۰ سال
# استرس
# وجود یک بیماری که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد.
# استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی یا ضد سرطان
# جراحی یا تاباندن اشعه به نخاع
# لوسمی یا لنفوم

عوارض احتمالی
# عفونت باکتریایی ثانویه در تاول های زونا
# درد مزمن، خصوصا در سالمندان، که تا ماه ها یا سال ها در مسیر رشته های حسی محل قبلی وجود تاول ها باقی می ماند.
# زخم قرنیه
# عفونت دستگاه عصبی مرکزی
# تشخیص معمولا تا زمان بروز بثور پوستی امکان پذیر نیست . قبل از آن ، علائم ممکن است شبیه آپاندیسیت، جمع شدن مایع دور ریه یا سایر بیماری ها باشند.
* ندرتا آزمایش خون، کشت مایع تاول ها و نمونه برداری از پوست انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید